مشخصات اصلی


قیمت: 8650 تومان

معرفی اجمالی محصول


نقد و بررسی
مشخصات فنی
فیلم محصول
پرسش و پاسخ

نقد و بررسی


خواص نخود ::

نخود قدیمی ترین و محبوب ترین حبوبات روی کره زمین است که به خانواده بقولات تعلق دارد و از حدود 7 هزار سال پیش در نواحی خاورمیانه کشت می شده است.

نخود برای بدنسازی، کودکان، زنان باردار و گیاهخواران مفید است و از سلامت قلب، معده، چشم و استخوان ها محافظت می کند. از دیگر خواص نخود می توان به کنترل دیابت، لاغری، درمان یبوست و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. طبع نخود گرم و خشک است.

نخود در میان یونانی ها، مصری ها و رومیان باستان محبوب بوده است. تاکنون حدود 90 گونه مختلف نخود شناخته شده که نخود قهوه ای، سبز، سیاه و قرمز مشهورترین آن ها می باشد. از حدود سال های 1793 از نخود برشته به جای دانه های قهوه استفاده می شده که این کاربرد نخود، در جنگ جهانی اول در میان آلمانی ها نیز رواج داشته و هنوز هم در برخی نقاط استفاده می شود. در طب سنتی سراسر جهان از نخود به عنوان ماده غذایی افزایش دهنده اسپرم، شیر مادر و محرک قاعدگی استفاده می شده است. امروزه هند بزرگ ترین تولید کننده نخود در جهان است. از ساقه نخود به عنوان غذای حیوانات و از برگ های این گیاه برای تولید رنگ آبی استفاده می شود.

خواص نخود برای بدنسازی : نخود منبع خوب پروتئین است که از مواد ضروری برای بدنسازی می باشد و تجزیه کربوهیدرات های پیچیده آن، به تولید انرژی در ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

خواص نخود برای کودکان : نخود حاوی مواد مغذی سرشار و مفید برای بدن کودکان است، فیبر موجود در نخود از یبوست کودک پیشگیری کرده و کلسیم و ویتامین K برای رشد و تقویت استخوان های کودک مفید است. پروتئین، روی و آهن موجود در نخود به رشد بهتر کودکان کمک می کند و از بروز کم خونی جلوگیری می کند. نخود برای بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان نیز مفید است.

خواص نخود برای لاغری : فیبر موجود در نخود باعث می شود مدت زمان طولانی تری احساس سیری کرده و با کاهش اشتها به کنترل و کاهش وزن کمک می کند. مصرف نخود باعث کاهش چربی های اضافه بدن شده و پروتئین موجود در نخود نیز به کالری سوزی و لاغر شدن کمک می کند.

خواص نخود در بارداری : فولات موجود در نخود از نقایص لوله عصبی و کم وزن بودن نوزاد هنگام تولد پیشگیری می کند، فیبر برای درمان یبوست بارداری مفید است و پروتئین و کلسیم به رشد بهتر جنین و نوزادان کمک می کند.

دیابت و قند خون : نخود دارای شاخص گلیسمی پایین (28) است و مصرف آن در افراد دیابتی به افزایش سطح خون منجر نخواهد شد. نخود منبع خوب فیبر است که میزان جذب قند در خون را کاهش داده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. جایگزین کردن نخود به جای گندم در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر قند خون بعد از غذا می شود.

هضم، یبوست و گوارش : فیبر موجود در نخود تاثیر عالی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد زیرا با تنظیم حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند، اثر مثبت در حفظ تعادل سطح PH و سلامت باکتری های مفید روده دارد و باکتری های مضر روده را از بین می برد.

سلامت قلب : پتاسیم، فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 موجود در نخود همگی برای سلامت قلب مفید هستند. فیبر کلسترول خون را کاهش داده و از تشکیل پلاک ها در عروق خونی پیشگیری می کند. پتاسیم نیز به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و خطر بروز حمله قلبی را کاهش می دهد. هوموسیستئین از اسید آمینه های مضر برای قلب است که باعث ایجاد لخته های خون در عروق می شود، فولات موجود در نخود مقدار این اسید آمینه را کاهش می دهد و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. مصرف نخود از سکته و آترواسکلروز پیشگیری کرده و از آن جایی که تنها چربی موجود در آن اسیدهای چرب امگا 3 هستند به حفظ سلامت قلب و کاهش التهاب کمک می کند.

پیشگیری از سرطان : نخود حاوی ماده معدنی سلنیوم است که با سم زدایی بدن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و با درمان التهاب از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می کند. فولات موجود در نخود نقش مهمی در سنتز و ترمیم DNA دارد و مانع جهش DNA و تولید سلول های سرطانی می شود. فیبر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش داده، ایزوفلاون موجود در نخود مانع رشد و تکثیر سلول های سرطان سینه می شود، ویتامین C نیز با مبارزه با رادیکال های آزاد به درمان سرطان کمک می کند.

منبع خوب پروتئین : نخود از مواد غذایی عالی برای افراد وگن و گیاهخوار محسوب می شود زیرا از بهترین منابع پروتئین گیاهی است و 1 فنجان نخود حاوی حدود 15 گرم پروتئین می باشد. پروتئین برای تقریبا تمامی عملکردهای مهم بدن ضروری است و به کاهش روند پیری، کنترل سطح قند خون، درمان زخم و جراحت، ایجاد هموگلوبین و آنتی بادی های بدن کمک می کند. حتما نخود را با منابع دیگر پروتئینی ترکیب کنید زیرا نخود شامل تمامی اسید آمینه های مورد نیاز بدن نمی باشد.

سلامت چشم : بتاکاروتن و روی موجود در نخود نقش مهمی در سلامت چشم و بینایی ایفا می کند و خطر بروز دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

استخوان : نخود منبع خوب کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، فسفات و ویتامین K است که همگی برای رشد، تقویت و سلامت استخوان ها ضروری بوده و به حفظ ساختار استخوانی بدن کمک می کنند. ویتامین K موجود در نخود، جذب کلسیم در بدن را بهبود بخشیده و خطر بروز شکستگی های استخوانی را کاهش می دهد. آهن و روی نیز برای تولید کلاژن ضروری هستند که از سلامت استخوان ها و غضروف ها محافظت می کند.

ضد التهاب : نخود به دلیل محتوای ویتامین A، C، B6، فیبر، پروتئین، منیزیم، سلنیوم و آهن دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و مصرف 4 وعده غذایی نخود در هفته احتمال بروز بیماری های التهابی مختلف را کاهش می دهد.

یائسگی : مصرف نخود از بهترین روش های خانگی برای کاهش علائم دوران یائسگی از جمله تعریق زیاد، نوسانات خلق و خو و گرگرفتگی می باشد. نخود حاوی فیتواستروژن ها است که به تعادل هورمونی بدن زنان کمک کرده و از بروز بیماری های زنانه از جمله سرطان سینه پیشگیری می کند.

خواص نخود در طب سنتی ::

ضد سرفه و سرماخوردگی - تقویت کننده قلب - درمان یبوست - از بین برنده انگل های روده ای

رفع تنگی نفس - درمان زردی و درد کلیه - افزایش حافظه - رفع ریزش مو - درمان پوکی استخوان

تسکین دندان درد (آب نخود)

ارزش غذایی نخود ::

مواد مغذی موجود در 100 گرم نخود: کالری: 364 - چربی: 6 گرم - کربوهیدرات: 61 گرم - پروتئین: 19 گرم - فیبر: 17 گرم

نگهداری و طریقه مصرف نخود ::

نخود در تمام طول سال به صورت خشک، کنسرو یا بسته بندی شده در بازار یافت می شود اگرچه کنسرو آن حاوی مقادیری نمک و افزودنی می باشد. نخود خشک باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت نگهداری شود. قبل از استفاده نخود خشک، بهتر است آن را به مدت 8 تا 10 ساعت در آب خیس کنید، این کار علاوه بر کاهش مدت زمان مورد نیاز پخت، برخی ترکیبات مضر و اولیگوساکاریدهای نخود را از بین برده و اصطلاحا باد نخود را می گیرد و از بروز نفخ و ناراحتی های معده جلوگیری می کند. نخود خیس خورده را به مدت 2 یا 3 ساعت در آب بپزید تا کاملا نرم شود سپس از آن در تهیه سالاد و سوپ سبزیجات استفاده کنید. فلافل یکی از مشهورترین غذاهای تهیه شده از نخود است. آرد نخود از انواع آردهای محیوب است و به عنوان آرد بدون گلوتن جایگزین خوبی برای آرد گندم محسوب می شود.

عوارض جانبی و مضرات نخود ::

نخود حاوی پورین است که باعث افزایش اسید اوریک در بدن شده و برای افرادی که دچار سنگ کلیه، نقرس و سنگ کیسه صفرا هستند مضر است. مصرف بیش از حد نخود به دلیل دارا بودن نشاسته و فیبر فراوان ممکن است باعث بروز ناراحتی های گوارشی همچون نفخ، اسهال و باد معده شود که می توان با ترکیب پودر زنجبیل این مشکل را حل نمود . نخود از خانواده دانه سویا است و ممکن است باعث تشدید حساسیت های پوستی شود. مصرف نخود در برخی افراد با علائم آلرژی همچون تهوع و استفراغ، سرفه، اسهال و سردرد همراه است. مصرف نخود در افرادی که داروهای کاهنده فشار خون مصرف می کنند ممکن است باعث تداخل دارویی شود.


مشخصات فنی


فیلم محصول



پرسش و پاسخ


ارسال پرسش جدید

نام :
ایمیل :
متن :
کد امنیتی : ریست تصویر
محصولات مرتبط