دنیای مدرن حاوی پیامهایی برای انسان جهت گسترش رفاه و آسایش از طریق روش های مدرن خرید آنلاین می باشد . دامنه ارتباطات آنقدر گسترش یافته است که انسان علی رغم اکراه از ورود به این جهان پیشرفته ، جهت تأمین رفاه خانواده ، خود را ناگزیر می بیند به این جهان وارد شود و از مواهب و آسودگی های آن استفاده و به آرامش برسد . خرید آنلاین و حضوری دارای مزایا و معایبی می باشد که در زیر فهرست وار ارائه می گردد . در کل باید مزایا و معایب را بررسی نمود و آنگاه نسبت به تصمیم گیری در انتخاب روش مناسب اقدام نمود .
مزیت های خرید آنلاین :
- انتخاب سریع کالا بر اساس تنوع جنس ، قیمت و مرغوبیت مشخص شده
- پرهیز از هزینه های اضافی ناشی از جستجو های شهری
- داشتن حق انتخاب جهت خرید از فروشنده معتبر آنلاین
- وجود تسهیلات و امکانات موجود در سایت و آزادی انتخاب در خرید
- شفافیت سایت های معتبر آنلاین در ارائه خدمات
- وجود پشتیبانی سایت در ارائه محصولات مرغوب جهت رضایت مشتری
- امکان مرجوع نمودن کالای خریداری شده جهت جلب رضایت نهایی مشتری
- امکان برنامه ریزی خرید کلی کالای اساسی مصرفی ماهیانه
- امکان سریع در تأمین و معرفی کالای جدید زودتر از بازار
معایب خرید آنلاین :
- عدم فرهنگ سازی جهت انتخاب خرید بصورت آنلاین
- عدم آگاهی جامعه از راحتی و آسودگی خرید آنلاین
- خرید از دور بدون دیدن فیزیکی کالا
- ترس از ایجاد مشکلات نامعلوم ناشی از خرید آنلاین
- ترس از متضرر شدن از خرید آنلاین
- عدم آگاهی از وجود نماد اعتماد الکترونیک در سایت معتبر جهت حمایت از مشتری
- عدم آگاهی و آموزش از روش خرید آنلاین از سایت
مزیت های خرید حضوری :
- دیدن و لمس کردن کالا و انتخاب عینی
- رودررو شدن با فروشنده و تشخیص میزان مشتری مداری
- مشاهده تنوع کالا و انتخاب بر اساس نیاز
معایب خرید حضوری :
- رفت و آمد های اضافی در شهر و مواجه شدن با ترافیک شهری
- از دست دادن زمان به علت جستجوهای شهری و انتخاب کالا بدون ضمانت کیفیت
- تحمل حمل و جابجایی کالای سنگین
- وجود هزینه سوخت و استهلاک وسیله نقلیه
- خرید حضوری به راحتی خرید آنلاین نیست
در مجموع در صورت انتخاب سایت فروشگاهی معتبر آنلاین که دارای نماد اعتماد الکترونیک و پشتیبانی قوی باشد می تواند گزینه مناسبی جهت تأمین نیاز های عمده و اساسی خانوارها باشد .