مجله اینترنتی یزدگلچین​​​​​​​

سینرژی یا هم افزایی درکسب و کار چیست؟

مفهوم سینرژی یا هم افزایی :

سینرژی یا هم افزایی در کسب و کار وقتی ایجاد می شود که چند منبع در کنار هم قرار بگیرند و یک منبع جدید را بوجود بیاورند که ویژگیهای منبع جدید بالاتر از ویژگی های تک تک منابع اولیه است و باعث ساخت یک کل قدرتمند می شود لذا بهره وری و کارایی مدیریت کسب و کار جدید افزایش چشمگیری پیدا می کند . به عبارتی توانایی های  تک تک اعضاء با هم جمع می شود و در قالب یک واحد کسب و کار قدرتمند متولد می شود که در صورت مجزا بودن افراد چنین توانایی هرگز بوجود نمی آمد .

نکات منفی ایجاد سینرژی یا هم‌ افزایی :

جلساتی که بین گروه برای پیاده سازی هم افزایی تشکیل می شود ممکن است بصورت هیجانی و غیر واقع بینانه انجام شود و بعد از مدتی متوقف شود . عدم وجود برنامه ریزی منسجم و عملیاتی و وجود تعصب ها و نظرات شخصی از مواردی است که هم افزایی بین گروه را با مشکل مواجه می کند .

گاه اقدام برای ادغام و هم‌افزایی، نتایج معکوسی را بوجود آورده است و باعث فرسایشی شدن روابط  اعضاء  و آسیب رسیدن به سیستم بازاریابی و مشکلات سیستمی پیچیده شده است  و به جای ارائه کاری ارزشمند به بی ارزش شدن کار می انجامد که این خود خطری جدی در کسب و کار است که باید از ابتدا مورد بررسی قرار گیرد و راه حلی مفید برای آن پیش بینی نمود تا با آرامش موانع را از میان برداشت .

انواع سینرژی یا هم افزایی :

  1. هم افزایی عملیاتی

وقتی کسب و کار هایی در حوزه های تولید ، تحقیق ، توسعه ، بازاریابی و موارد دیگر جهت افزایش سودآوری با هم ادغام یا مشارکت می کنند هم افزایی عملیاتی را اجرا می کنند .

  1. هم افزایی مالی

هم افزایی مالی در جهت  تقویت معیارهای مالی کسب و کار ها با هدف افزایش درآمد ، ارزش سرمایه و سود دهی انجام می شود .

  1. هم افزایی بازاریابی

در هم افزایی بازاریابی درآمد فروش بدون آن که در قیمت کالا یا محصول تغییری ایجاد شود مورد استفاده قرار می گیرد .

اصول اساسی ایجاد سینرژی یا هم افزایی :

  1. وجود هدف یا اهداف مشترک بین اعضاء
  2. وجود خلاقیت و ابتکار عمل
  3. وجود مشارکت جمعی در فعالیت ها و تصمیم گیری ها
  4. ایجاد ارتقاء کیفی دانش و آگاهی های افراد  از طریق آموزش جهت یکسان سازی هدفمند تفکرات
  5. ایجاد تعامل سازنده مشترک بین اعضاء جهت یکسان سازی هویت ارزشی و فرهنگی مشترک
  6. آگاهی از ویژگی‌های خاص گروه و رعایت قوانین خاص آن .

روش ایجاد سینرژی یا هم‌ افزایی :

  1. ارزشمند بودن تفاوت ها

شناسایی و درک تفاوت ها و احترام به آن می تواند باعث اثربخشی کسب و کار جدید شود 

  1. شناسایی محدودیت ها و ناتوانایی های فردی

آگاهی از اینکه ما نمی توانیم به تنهایی از پس تمام کار ها بر آییم و نیازمندیم تا به وسیله دیگران و همیاری آنها بر نقاط  ضعف و نا توانی ها و محدودیت هایمان غلبه کنیم باعث می شود بهتر در مسیر هم افزایی کسب و کار  گام برداریم 

  1. ریسک پذیری عاقلانه و هدفمند

ریسک پذیری هدفمند در کسب و کار اجتناب نا پذیر است . همیشه کار های بزرگ و مهم با ریسک همراه است . باید برای بکار گیری ظرفیت های جدید کسب و کار اقدام نمود شاید با نتایج خوبی مواجه شد . البته گاهی باید از نقش قدیمی و همیشگی بیرون بیائیم و تغییر را بپذیریم و نقش های دیگری را در زمینه تخصصی دیگر به عهده بگیریم در غیر اینصورت از جامعه  کسب و کار مدرن  و جدید کنار گذاشته می شویم و ساعت ها باید منتظر رسیدن فرصتها  بدون اقدام عملی خود بوده و شاهد رکود و رخوت کسب و کار خود باشیم . 

  1. تقویت مهارت‌های ارتباطی اعضاء  و  ارتقاء روحیه تیمی

در هم افزایی تیمی  ، هر کدام از اعضاء طوری فعالیت می کنند که نتیجه ایکه بر روی کسب و کار می گذارند  بسیار متفاوت تر از عملکرد تک تک افراد باشد بدین ترتیب که اگر در گنار  یک تیم قرار نمی گرفتند به نتیجه موفق کار تیمی نمی رسیدند و آن بواسطه انرژی عظیمی است که در گروه شکل می گیرد  . لازم به ذکر است که هم‌افزایی ، زمانی بوجود می آید  که از توانایی‌ها و منابع مادی و غیرمادی همدیگر در مسیر رسیدن به اهداف مشترک برنامه ریزی شده برای رفع نیاز های مشترک استفاده شود .

مزایای سینرژی یا هم افزایی :

 

  1. پوشش دادن نقطه ضعفها

هر کس داری توانمندی هایی است که سایرین آن توانایی را ندارند و ترکیب آن توانمندی ها باعث می شود نقاط ضعف افراد از بین برود و هم افزایی باعث می شود بازده فعالیت های گروهی افزایش یابد

  1. بهینه سازی امکانات مادی و غیر مادی

بهینه سازی منابع  به معنی استفاده کمتر از آن ها نیست بلکه استفاده کاربردی و صحیح از آن است .  منابع و امکانات تنها مادی نیست و منابع غیر مادی نیز در هم افزایی مؤثر است این موارد عبارتند از علامت تجاری ، آگاهی و رضایت مشتری ، فرهنگ کار جمعی

  1. هماهنگی فعالیتها و کاهش فشار کاری

وجود هم‌افزایی در کسب و کار  باعث می‌شود فعالیت‌های کسب و کار بطور هماهنگ و تعریف شده  بین اعضا تقسیم شود تا تعادل در کسب و کار ایجاد شود و فشار کاری باعث دلزدگی و خستگی و تنش  بین افراد نشود و ماهیت اثر بخش کسب و کار به خطر نیافتد . در حقیقت در هم‌افزایی ، همه مخاطب امورند نه یک بخش خاص .

  1. بازدهی بیشتر

در یک کسب و کار با فعالیت های همگون ، متعادل و هماهنگ که نیازمند ایجاد تغییرات مثبت و بهبود نگرش ها و اصلاح رفتار اعضاء است انجام کار گروهی مغایرتی با مدیریت کنونی کسب و کار ندارد و تنها به مدیران با تجربه و آگاه نیاز است تا حیات کسب و کار در شرایط متغیر تضمین شود .

       چالش‌های ایجاد سینرژی در کسب و کارها :

  1. هماهنگی سازمانی

یکی از چالش‌های اصلی ،  ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان است .  این واحدها ممکن است دارای فرهنگ‌ها ، فرآیندهای کاری  و اهداف متفاوتی باشند که هماهنگ کردن آن‌ها با یکدیگر دشوار باشد.

  1. یکپارچه سازی فناوری‌های  اطلاعاتی

 ادغام سیستم‌های فناوری اطلاعاتی مختلف واحدهای سازمان می‌تواند چالش ‌برانگیز باشد.  تضمین سازگاری و تعامل صحیح بین این سیستم‌ها برای ایجاد یک پلتفرم یکپارچه ، نیازمند هزینه‌های زیادی است.

  1. مدیریت تغییر

 ایجاد تغییرات سازمانی لازم برای ایجاد سینرژی ممکن است با مقاومت کارکنان روبرو شود. مدیریت این تغییرات و متقاعد کردن کارکنان برای همکاری در این فرآیند چالش ‌برانگیز است.

  1. هماهنگی فرهنگی

 ادغام کسب و کارهای مختلف ممکن است با چالش‌های فرهنگی همراه باشد. همسو کردن فرهنگ‌های متفاوت این کسب و کارها برای ایجاد یک فرهنگ مشترک و فراگیر نیازمند زمان و تلاش زیادی است.

  1. جدایی منافع

 در برخی موارد، ممکن است منافع بخش‌های مختلف سازمان با یکدیگر تعارض داشته باشد .  این  امر می‌تواند مانع  از ایجاد سینرژی شود و نیازمند مدیریت دقیق منافع متضاد است.

درنتیجه موفقیت در ایجاد سینرژی ، نیازمند مدیریت هوشمندانه این چالش‌ها و تلاش مداوم برای ایجاد همگرایی و همکاری بین بخش‌های مختلف کسب و کار است.

 

منبع : yazdgolchin.ir

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید