مفهوم سینرژی یا هم افزایی :
سینرژی یا هم افزایی در کسب و کار وقتی ایجاد می شود که چند منبع در کنار هم قرار بگیرند و یک منبع جدید را بوجود بیاورند که ویژگیهای منبع جدید بالاتر از ویژگی های تک تک منابع اولیه است و باعث ساخت یک کل قدرتمند می شود لذا بهره وری و کارایی مدیریت کسب و کار جدید افزایش چشمگیری پیدا می کند . به عبارتی توانایی های تک تک اعضاء با هم جمع می شود و در قالب یک واحد کسب و کار قدرتمند متولد می شود که در صورت مجزا بودن افراد چنین توانایی هرگز بوجود نمی آمد .
نکات منفی ایجاد سینرژی یا هم افزایی :
جلساتی که بین گروه برای پیاده سازی هم افزایی تشکیل می شود ممکن است بصورت هیجانی و غیر واقع بینانه انجام شود و بعد از مدتی متوقف شود . عدم وجود برنامه ریزی منسجم و عملیاتی و وجود تعصب ها و نظرات شخصی از مواردی است که هم افزایی بین گروه را با مشکل مواجه می کند .
گاه اقدام برای ادغام و همافزایی، نتایج معکوسی را بوجود آورده است و باعث فرسایشی شدن روابط اعضاء و آسیب رسیدن به سیستم بازاریابی و مشکلات سیستمی پیچیده شده است و به جای ارائه کاری ارزشمند به بی ارزش شدن کار می انجامد که این خود خطری جدی در کسب و کار است که باید از ابتدا مورد بررسی قرار گیرد و راه حلی مفید برای آن پیش بینی نمود تا با آرامش موانع را از میان برداشت .
انواع سینرژی یا هم افزایی :
- هم افزایی عملیاتی
وقتی کسب و کار هایی در حوزه های تولید ، تحقیق ، توسعه ، بازاریابی و موارد دیگر جهت افزایش سودآوری با هم ادغام یا مشارکت می کنند هم افزایی عملیاتی را اجرا می کنند .
- هم افزایی مالی
هم افزایی مالی در جهت تقویت معیارهای مالی کسب و کار ها با هدف افزایش درآمد ، ارزش سرمایه و سود دهی انجام می شود .
- هم افزایی بازاریابی
در هم افزایی بازاریابی درآمد فروش بدون آن که در قیمت کالا یا محصول تغییری ایجاد شود مورد استفاده قرار می گیرد .
اصول اساسی ایجاد سینرژی یا هم افزایی :
- وجود هدف یا اهداف مشترک بین اعضاء
- وجود خلاقیت و ابتکار عمل
- وجود مشارکت جمعی در فعالیت ها و تصمیم گیری ها
- ایجاد ارتقاء کیفی دانش و آگاهی های افراد از طریق آموزش جهت یکسان سازی هدفمند تفکرات
- ایجاد تعامل سازنده مشترک بین اعضاء جهت یکسان سازی هویت ارزشی و فرهنگی مشترک
- آگاهی از ویژگیهای خاص گروه و رعایت قوانین خاص آن .
روش ایجاد سینرژی یا هم افزایی :
- ارزشمند بودن تفاوت ها
شناسایی و درک تفاوت ها و احترام به آن می تواند باعث اثربخشی کسب و کار جدید شود
- شناسایی محدودیت ها و ناتوانایی های فردی
آگاهی از اینکه ما نمی توانیم به تنهایی از پس تمام کار ها بر آییم و نیازمندیم تا به وسیله دیگران و همیاری آنها بر نقاط ضعف و نا توانی ها و محدودیت هایمان غلبه کنیم باعث می شود بهتر در مسیر هم افزایی کسب و کار گام برداریم
- ریسک پذیری عاقلانه و هدفمند
ریسک پذیری هدفمند در کسب و کار اجتناب نا پذیر است . همیشه کار های بزرگ و مهم با ریسک همراه است . باید برای بکار گیری ظرفیت های جدید کسب و کار اقدام نمود شاید با نتایج خوبی مواجه شد . البته گاهی باید از نقش قدیمی و همیشگی بیرون بیائیم و تغییر را بپذیریم و نقش های دیگری را در زمینه تخصصی دیگر به عهده بگیریم در غیر اینصورت از جامعه کسب و کار مدرن و جدید کنار گذاشته می شویم و ساعت ها باید منتظر رسیدن فرصتها بدون اقدام عملی خود بوده و شاهد رکود و رخوت کسب و کار خود باشیم .
- تقویت مهارتهای ارتباطی اعضاء و ارتقاء روحیه تیمی
در هم افزایی تیمی ، هر کدام از اعضاء طوری فعالیت می کنند که نتیجه ایکه بر روی کسب و کار می گذارند بسیار متفاوت تر از عملکرد تک تک افراد باشد بدین ترتیب که اگر در گنار یک تیم قرار نمی گرفتند به نتیجه موفق کار تیمی نمی رسیدند و آن بواسطه انرژی عظیمی است که در گروه شکل می گیرد . لازم به ذکر است که همافزایی ، زمانی بوجود می آید که از تواناییها و منابع مادی و غیرمادی همدیگر در مسیر رسیدن به اهداف مشترک برنامه ریزی شده برای رفع نیاز های مشترک استفاده شود .
مزایای سینرژی یا هم افزایی :
- پوشش دادن نقطه ضعفها
هر کس داری توانمندی هایی است که سایرین آن توانایی را ندارند و ترکیب آن توانمندی ها باعث می شود نقاط ضعف افراد از بین برود و هم افزایی باعث می شود بازده فعالیت های گروهی افزایش یابد
- بهینه سازی امکانات مادی و غیر مادی
بهینه سازی منابع به معنی استفاده کمتر از آن ها نیست بلکه استفاده کاربردی و صحیح از آن است . منابع و امکانات تنها مادی نیست و منابع غیر مادی نیز در هم افزایی مؤثر است این موارد عبارتند از علامت تجاری ، آگاهی و رضایت مشتری ، فرهنگ کار جمعی
- هماهنگی فعالیتها و کاهش فشار کاری
وجود همافزایی در کسب و کار باعث میشود فعالیتهای کسب و کار بطور هماهنگ و تعریف شده بین اعضا تقسیم شود تا تعادل در کسب و کار ایجاد شود و فشار کاری باعث دلزدگی و خستگی و تنش بین افراد نشود و ماهیت اثر بخش کسب و کار به خطر نیافتد . در حقیقت در همافزایی ، همه مخاطب امورند نه یک بخش خاص .
- بازدهی بیشتر
در یک کسب و کار با فعالیت های همگون ، متعادل و هماهنگ که نیازمند ایجاد تغییرات مثبت و بهبود نگرش ها و اصلاح رفتار اعضاء است انجام کار گروهی مغایرتی با مدیریت کنونی کسب و کار ندارد و تنها به مدیران با تجربه و آگاه نیاز است تا حیات کسب و کار در شرایط متغیر تضمین شود .
چالشهای ایجاد سینرژی در کسب و کارها :
- هماهنگی سازمانی
یکی از چالشهای اصلی ، ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان است . این واحدها ممکن است دارای فرهنگها ، فرآیندهای کاری و اهداف متفاوتی باشند که هماهنگ کردن آنها با یکدیگر دشوار باشد.
- یکپارچه سازی فناوریهای اطلاعاتی
ادغام سیستمهای فناوری اطلاعاتی مختلف واحدهای سازمان میتواند چالش برانگیز باشد. تضمین سازگاری و تعامل صحیح بین این سیستمها برای ایجاد یک پلتفرم یکپارچه ، نیازمند هزینههای زیادی است.
- مدیریت تغییر
ایجاد تغییرات سازمانی لازم برای ایجاد سینرژی ممکن است با مقاومت کارکنان روبرو شود. مدیریت این تغییرات و متقاعد کردن کارکنان برای همکاری در این فرآیند چالش برانگیز است.
- هماهنگی فرهنگی
ادغام کسب و کارهای مختلف ممکن است با چالشهای فرهنگی همراه باشد. همسو کردن فرهنگهای متفاوت این کسب و کارها برای ایجاد یک فرهنگ مشترک و فراگیر نیازمند زمان و تلاش زیادی است.
- جدایی منافع
در برخی موارد، ممکن است منافع بخشهای مختلف سازمان با یکدیگر تعارض داشته باشد . این امر میتواند مانع از ایجاد سینرژی شود و نیازمند مدیریت دقیق منافع متضاد است.
درنتیجه موفقیت در ایجاد سینرژی ، نیازمند مدیریت هوشمندانه این چالشها و تلاش مداوم برای ایجاد همگرایی و همکاری بین بخشهای مختلف کسب و کار است.
منبع : yazdgolchin.ir